Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą

21.11.2008
piątek

„Fallout 3” – recenzja gry

21 listopada 2008, piątek,

IMMERSJA POSTNUKLEARNA

Im dłużej się czegoś wyczekuje, tym bardziej rosną oczekiwania i nadzieje. Ponieważ od wydania „Fallouta 2” minęło już 10 lat, emocje fanów osiągnęły niezwykle wysoki poziom. Programiści z Bethesdy musieli zmierzyć się z legendą dwóch pierwszych części Fallouta. Czy sprostali zadaniu?

Zacznijmy od początku. Bardzo ciekawie rozwiązany został etap tworzenia postaci i wprowadzania w świat postapokaliptycznej Ameryki. W bohatera wcielamy się już od pierwszych chwil jego życia – tuż po narodzinach słyszymy głos ojca (świetnie zagrany przez Liama Neesona i wręcz przeciwnie przez Grzegorza Wonsa), który stwierdza jakiej nasz bohater jest płci, zastanawia się jakie nada mu imię i sprawdza jak będzie wyglądał jako dorosły (tu decyzje podejmuje gracz), a później przychodzi czas na rozdzielenie współczynników (w formie książeczki dla dzieci) i umiejętności (w formie testu w szkole). Cały proces zaprojektowany został tak, aby maksymalnie pogłębić immersję ( „zanurzenie się” w  rzeczywistości gry) i uwydatnić najważniejszy element tytułu – fabułę i świat. 

Czytaj całość »

19.11.2008
środa

„Chronicles of Mystery: Rytuał Skorpiona” – recenzja gry

19 listopada 2008, środa,

SODOMA I GOMORA DLA GRZECZNYCH DZIECI

Czym się różni Testament Wiary od Testamentu Grzechu? Niczym. A jaka jest różnica między wyżej wymienionymi (cokolwiek znaczą) a Kroniką Tajemnic? Żadna. To  wszystko tytuły tej samej gry na różnych etapach jej powstawania. Ostatecznie, o ile mi wiadomo, grałam w „Chronicles of Mystery: Rytuał Skorpiona”, ale głowy za to nie dam.

Młoda pani Archeolog poszukuje stryja, też archeologa, który zaginął po dokonaniu ważnego Odkrycia razem z tajemniczymi Artefaktami. Podąża jego śladem do Egzotycznych lokacji, gdzie staje na drodze potężnych Złych. W sprawę zamieszany jest Zakon Rycerski, agenci Wywiadu oraz tajni wysłannicy Watykanu. Wszyscy pragną zdobyć Artefakt niezbędny do odprawienia Rytuału, który może skazać świat na zagładę albo go uratować… Znacie? Znamy! No to posłuchajcie…

Czytaj całość »

17.11.2008
poniedziałek

„Devil May Cry 4” – recenzja gry

17 listopada 2008, poniedziałek,

PIEKŁO DANTEGO

„Devil May Cry 4” nie pozostawia wątpliwości w kwestii kto jest królem gier Action TPP. Nowe dziecko Capcomu brutalnie pokazuje wszystkim swoim konkurentom, gdzie jest ich miejsce w szeregu. 

Największym zaskoczeniem dla fanów z pewnością był fakt, iż w grze głównym bohaterem nie jest Dante, słynny zabójca potworów  (i przy okazji syn „renegackiego” demona o imieniu Sparda, który sprzeciwił się szefowi wszystkich szefów piekielnego świata). Co więcej, od początku gry wydaje się, że protagonista tym razem jest przedstawiony jako… antagonista.

Czytaj całość »

17.11.2008
poniedziałek

„Space Siege” – recenzja gry

17 listopada 2008, poniedziałek,

PROSTOTA DO BÓLU

Space Siege zapowiadane było jako następca Dungeon Siege i porównywane do Diablo w konwencji s-f, które dzięki doświadczeniu twórców – Chrisa Taylora i firmy Gas Powered Games, miała połączyć w sobie niesamowitą grywalność swych pierwowzorów.

Po przyjrzeniu się programowi można wywnioskować, że próbowali oni stworzyć dzieło „dla mas”, w którym wyeliminuje się „niepotrzebne” elementy cRPG i akcji tak, aby powstał produkt uniwersalny i dostarczający czystej rozrywki.  Jednak wizja zabawy według twórców zupełnie rozmija się z preferencjami graczy.

Czytaj całość »

7.11.2008
piątek

„Brothers in Arms: Hell’s Highway” – recenzja gry

7 listopada 2008, piątek,

GARANDY W DŁOŃ!

Nie zawiodła nowa odsłona słynnego taktycznego FPSa opartego na równie popularnym serialu telewizyjnym. Co więcej – cały czas widać tendencję wzrostową jeśli chodzi o jakość produktu.

„Brothers in Arms: Hell’s Highway” jest kontynuacją dwóch poprzednich części serii: „BiA: Road to Hill 30”  i „BiA: Earned in Blood”. Kto nie miał z nimi styczności (albo zapomniał już o czym były) – będzie mile zaskoczony, gdyż w momencie rozpoczęcia rozgrywki pojawia się napis „Previously on Brothers in Arms”. Wciąż obserwujemy losy alianckich żołnierzy na zachodnim froncie w ostatniej fazie II wojny światowej. Tym razem, dla odmiany, wcielimy się w Matta Bakera (występującego w poprzednich częściach, choć niegrywalnego), który uczestniczy w operacji „Market Garden”.

Czytaj całość »

5.11.2008
środa

„Agon – The Lost Sword of Toledo” – recenzja gry

5 listopada 2008, środa,

LUDOLOG W TOLEDO

Granie jest trochę jak zwiedzanie. Gdy jedziemy do Toledo, to przecież nie po to, by w pośpiechu gonić za przewodnikiem, pstrykać zdjęcia wszystkich mijanych obiektów, a potem chwalić się, że w dwie godziny „zaliczyliśmy” to miasto.

Jeśli już się tam znajdziemy, to warto dokładniej przyglądać się zabytkom, czasem uchwycić ciekawy detal architektoniczny, a kiedy indziej zboczyć ze szlaku turystycznego, by odpocząć od upału na jakimś zielonym patio. Wypada też porozmawiać z mieszkańcami, a w czasie sjesty zwolnić tempo i przysiąść przed tawerną, by przy dźwiękach gitary zadumać się nad losami miasta. W takim oto rytmie zwiedzamy Toledo w czwartej odsłonie gry Agon.

Czytaj całość »

31.10.2008
piątek

Tension – recenzja gry

31 października 2008, piątek,

SEKS, LIMFA I GRY WIDEO. (A TAK NAPRAWDĘ – RZECZ O SZTUCE PRZEZ WIELKIE S.)

Co jakiś czas przez media na poważnie zajmujące się estetyką gier komputerowych przetaczają  się dyskusje, które da się sprowadzić do pytania: „Czy gry komputerowe mogą być artystyczne?” Odpowiedzi bywają naturalnie różne, ale głównym dylematem, przed którym stają nawet ci będący na „tak” jest chroniczny brak przykładów takowych tytułów. „Tension” – w rosyjskim oryginale znana jako „Turgor” – ma szansę stać się poważnym argumentem we wspomnianych wyżej sporach.

Wysmakowanie widoczne jest już w samej formie gry – pełna wersja to nie tylko przepięknie przygotowane pudełko. Obok dysku z oprogramowaniem, znajdują się w nim też płyta audio ze ścieżką muzyczną oraz tomik poezji wykorzystanej w grze, a zawierający wiersze angielskiego wizjonera Williama Blake’a, nazywanego portugalskim Szekspirem Luisa de Camoesa, rosyjskiego poety i malarza przełomu XIX i XX wieku Maksymiliana Wołoszyna, oraz poematy-mantry stworzone specjalnie na potrzeby gry. Czytaj całość »

28.10.2008
wtorek

„Star Wars: Force Unleashed” – recenzja gry

28 października 2008, wtorek,

PRZESYT MOCY

Nadejście „Star Wars: Force Unleashed” zapowiadano tak, jakby miano odsłonić ósmy cud świata. Nic dziwnego zatem, że oczekiwania wobec gry były duże. Co można było poczuć po premierze? Lekkie rozczarowanie.

„Star Wars: Force Unleashed” to gra, która wzbudza ambiwalentne odczucia. To, co   prezentuje program potrafi chwilami zaprzeć dech w piersiach, a czasem wywołać potok siarczystych przekleństw. Te sprzeczne uczucia  dotyczą niemal każdego aspektu nowej odsłony SW – począwszy od fabuły, a skończywszy na mechanice oraz sprawach technicznych.

Akcja gry  toczy się   pomiędzy III a IV epizodem Sagi. Jest to czas dominacji Imperium, w którym niedobitki Jedi muszą ukrywać się przed siepaczami Imperatora.

Czytaj całość »

24.10.2008
piątek

„Mercenaries 2: World in Flames” – recenzja gry

24 października 2008, piątek,

ŚLEDŹ W WENEZUELI

Pecetowa wersja „Mercenaries 2: World in Flames” jest dowodem na to, że nawet najlepszy produkt można zepsuć brakiem dbałości o szczegóły.

Obie gry z serii Mercenaries powstały w studiu Pandemic, znanym wcześniej przede wszystkim z „Full Spectrum Warrior”, treningowego programu komputerowego, stworzonego na zamówienie amerykańskiej armii oraz dwóch odsłon sieciowej strzelaniny „Star Wars Battlefront”. Już pierwsza część – „Mercenaries: Playground of Destruction” (2005), wydana na konsole PS2 i Xbox, wzbudziła polityczne kontrowersje – ponieważ akcja toczyła się w Korei Północnej, rozpowszechniania programu zakazała Korea Południowa, starająca się unikać wszelkich zatargów z komunistycznym sąsiadem.

Czytaj całość »

css.php