Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą

27.12.2006
środa

Sylwetka Nikola Tesli

27 grudnia 2006, środa,

Fot. WikipediaTRANSFORMATOR

Nikola Tesla. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wielki był jego wpływ na kształt dzisiejszej elektronicznej cywilizacji.

Widywano starego wynalazcę o świcie w Central Parku i w Parku Bryanta, jak rozmawiał z gołębiami. Wieczorami ptaki przylatywały na wysokie piętro hotelu New Yorker, bo Tesla zawsze wynajmował pokoje z widokiem na niebo, by widzieć burze nad Manhattanem. „Był wśród nich jeden, piękny. Samica. Kochałem ją jak mężczyzna kocha kobietę, a ona kochała mnie – opowiadał. – Pewnej nocy gołębica wleciała przez okno i usiadła na biurku. Zrozumiałem, że chce mi powiedzieć – że umiera. I wtedy z jej oczu dobiegło mnie światło. Było oślepiające, bardziej intensywne niż blask najpotężniejszych lamp z mojego laboratorium”.

Czytaj całość »

19.12.2006
wtorek

„Świat jest płaski” – Thomas L. Friedman

19 grudnia 2006, wtorek,

Friedman.jpegOPISAĆ GLOBALIZACJĘ

Globalizacja jest procesem tyle oczywistym, co skomplikowanym. Skomplikowanym, bo kwestie gospodarcze mieszają się z politycznymi, kulturowe ze społecznymi, a zaawansowana technologia sąsiaduje ze skrajnym ubóstwem. Thomas L. Friedman, gwiazda amerykańskiego dziennikarstwa (trzy nagrody Pulitzera), postanowił opisać globalizację jako naoczny jej świadek, bezpośredni uczestnik procesów, niezmordowany wędrowiec docierający do najdalszych zakątków świata.

To, co widział, raz już opisał w książce „Lexus i drzewo oliwne” (Rebis, 2001 r.), która była bezkrytyczną pochwałą globalizacji w duchu optymizmu „szalonych lat 90.”. Potem jednak nastąpiła gwałtowna korekta – 11 września 2001 r.

Czytaj całość »

18.12.2006
poniedziałek

Z małego na duży

18 grudnia 2006, poniedziałek,

scarface.jpegZ MAŁEGO NA DUŻY

Ostatnio miałem okazję zagrać w „Człowieka z blizną”, wcześniej w  „Ojca chrzestnego”. Co łączy te tytuły, poza tym, że są to gry akcji? Oczywiście oba mają filmowy pierwowzór. Jest to dobry przykład tego, o czym wspomniałem w pierwszym wpisie: że gry komputerowe, kino i literatura wzajemnie się przenikają.

Najpierw, w 1969 r., Mario Puzo wydał powieść „Ojciec chrzestny”, następnie, w 1972 roku, Francis Ford Coppola zekranizował ją, a na początku 2006 r. pojawiła się gra z twarzami i głosami aktorów, którzy zagrali w filmie (m.in. Marlona Brando, Roberta Duvalla i Jamesa Caana). Twórcy pomysłowo wykorzystali niedopowiedzenia w filmie, by w oparciu o nie stworzyć zadania dla gracza. Dla przykładu: filmowy Michael Corleone, aby dokonać zamachu, idzie do toalety restauracji, gdzie została ukryta broń. W grze sami musimy tę broń podłożyć.

Czytaj całość »

15.12.2006
piątek

Cezar IV – recenzja gry

15 grudnia 2006, piątek,

CesarIV_130.jpgNIE OD RAZU RZYM ZBUDOWANO

Seria „Cezar” podbiła serca graczy i zdobyła rzadkie miano „kultowej”. Czwarta część gry ukazała się właśnie na naszym rynku. Miłośnicy na całym świecie z niecierpliwością czekali na nią aż osiem lat. Ale warto było.

W 1414 roku pewien uczony humanista, przeszukując bibliotekę klasztoru na Monte Cassino, odnalazł w niej rzecz niezwykłą – spisaną na pergaminie kopię pochodzącego z I wieku p.n.e. traktatu O Architekturze Ksiąg Dziesięć.

Dzieło to, dedykowane Oktawianowi Augustowi (nic w tym dziwnego, bo wszystko, co się wówczas, w okresie kultu jednostki ukazywało, było dedykowane Augustowi) autorstwa rzymskiego inżyniera o imieniu Witruwiusz jest jedynym zachowanym starożytnym podręcznikiem budownictwa.

Czytaj całość »

13.12.2006
środa

Przeglądarki internetowe

13 grudnia 2006, środa,

RUDY NA 102

Przeglądarki pierwsze otworzyły bramę do Internetu. Dziś toczą zaciętą walkę o panowanie w sieci. To jedyna wojna, na której korzystamy wszyscy.

Mosaic – przeglądarkę dla systemu Windows można z powodzeniem uznać za przodka wszystkich dzisiejszych przeglądarek. W 1993 r. stworzyli ją Mark Andreessen (twórca także Netscape Corporation i przeglądarki Netscape Navigator oraz serwisów społecznościowych Digg i Ning) i Eric Bina (współpracownik Andreessena, jeden z najsłynniejszych programistów świata, znany z 48-godzinnych nieprzerwanych sesji pracy przy komputerze). Przez cztery lata Mosaic była powszechnie używana.

Czytaj całość »

8.12.2006
piątek

Komputerowe gry historyczne

8 grudnia 2006, piątek,

Codename_Panzers_200.jpgPOWRÓT DO PRZESZŁOŚCI

Na ekranie monitora wnętrze małej barki desantowej, w niej drużyna amerykańskiej piechoty w mundurach i z uzbrojeniem z 1944 r. Nagle rampa opada, żołnierze wyskakują do wody i starają się jak najszybciej dotrzeć do brzegu. Przed nimi plaża usiana kozłami przeciwdesantowymi, dalej bunkry, wysoki klif i gniazda karabinów maszynowych.

Konsument kultury masowej rozpozna tę scenę bez trudu – to amerykański desant na plaży oznaczonej kryptonimem Omaha 6 czerwca 1944 r., podczas którego zginęło ok. 3 tys. Amerykanów. Najprawdopodobniej jednak nie wie, że był to tragiczny wyjątek, a lądowanie na pozostałych czterech normandzkich plażach przebiegło zgodnie z planem. Nie wie, gdyż po książkę Corneliusa Ryana „Najdłuższy dzień” sięgają jedynie ludzie interesujący się historią, pozostali zdobywają wiedzę o II wojnie światowej głównie z filmów i gier komputerowych.

Czytaj całość »

8.12.2006
piątek

Usprawiedliwiacz

8 grudnia 2006, piątek,

ExcuseBox.jpegExcuse Box to niewielki breloczek, który pomaga przekonująco zakończyć rozmowę telefoniczną.

Dzięki niemu możemy w każdej chwili odtworzyć realistyczne efekty (np. płacz dziecka, zapowiedź przez megafon na lotnisku, syrenę policyjną, wiercenia w ścianie – można je odsłuchać tutaj), by posłużyły za pretekst do natychmiastowego przerwania połączenia.

Każdy z dźwięków trwa około minuty. Breloczek kosztuje w Internecie 13 dol.

8.12.2006
piątek

Namierzona kryjówka

8 grudnia 2006, piątek,

Każde odkrycie dotyczące AIDS wzbudza nadzieję na opracowanie skutecznej metody leczenia tej choroby. Tak jest w przypadku właśnie opublikowanych w „American Journal of Pathology” wyników badań dotyczących obecności wirusa HIV w jądrach.

Męskie nasienie stanowi, obok krwi, największe zagrożenie przeniesienia infekcji (dlatego ochronę daje prezerwatywa), ale do tej pory brak było jasnej odpowiedzi na pytanie, skąd w spermie biorą się te zarazki.

Uczeni z Narodowego Instytutu Zdrowia w Rennes (INSERM) dowiedli, iż HIV chowa się w komórkach odporności obecnych w jądrach nawet wtedy, gdy poziom wirusa we krwi pozostaje niewykrywalny.

7.12.2006
czwartek

Natarcie cyfrowych tubylców

7 grudnia 2006, czwartek,

NATARCIE CYFROWYCH TUBYLCÓW

W sieci rozwija się życie kulturalne, biznes obraca coraz większymi pieniędzmi, kwitną cybermiłości. Również w nieco opóźnionej Polsce do głosu dochodzi pokolenie, dla którego świat Internetu jest równie naturalny jak dla ich rodziców radio i telewizja. Niełatwo się z takimi dogadać.

Marc Prensky, amerykański projektant gier komputerowych oraz badacz ich wpływu na człowieka i społeczeństwo, jest przekonany, że pokolenie wychowane na Nowych Mediach (Internecie i grach komputerowych) to zupełnie inni ludzie pod względem kompetencji komunikacyjnych i wzorów zachowań kulturowych niż ich rodzice. Prensky nazywa to nowe plemię „cyfrowymi tubylcami” (digital natives).

Czytaj całość »

css.php