Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą

14.01.2008
poniedziałek

Pożyczki przez Internet

14 stycznia 2008, poniedziałek,

Rys_PiotrSochaWRZUĆ MONETTĘ

Dzięki Internetowi już wkrótce będziemy mogli tanio pożyczać sobie pieniądze. A ci, którzy mają nadmiar gotówki, zarobią więcej niż na lokatach. Wszystko to bez pośrednictwa banków. Brzmi pięknie. Ale czy się spełni?

Cała siła zamierzenia ma tkwić w komunikacyjnym i społecznym potencjale internetowej sieci. Skoro możemy wystawić na aukcji Allegro wygrzebany na strychu komiks z kapitanem Żbikiem i znajdą się na niego chętni, dlaczego w ten sam sposób nie zaoferować światu naszych finansowych potrzeb? A skoro w sieci jest nadreprezentacja osób zamożnych, może ktoś zechce te potrzeby spełnić (czyli określoną kwotę na ustalony czas pożyczyć)? Oczywiście nie za darmo, a na określony (niższy od bankowego) procent. Internetowy serwis skontaktuje ze sobą chętnych – biorcę i dawcę pieniędzy – oraz zorganizuje całą transakcję. Za to pobiera 1 proc. pożyczanej kwoty. Proste?

Czytaj całość »

10.01.2008
czwartek

Unreal Tournament III – recenzja gry

10 stycznia 2008, czwartek,

UTIIIUNREAL, CZYLI NIEREALNIE DOBRY SHOOTER

Epic Games należał do grupy mało znanych producentów gier video, jakich tysiące w branży. Największym osiągnięciem firmy była platformówka „Jazz Jackrabbit”. Ale pozycja Epic Games zmieniła się diametralnie w ciągu jednego dnia: 22 maja 1998 roku na rynku pojawiła się gra, która zrewolucjonizowała gatunek FPS – „Unreal”, futurystyczny shooter o niesamowitych, jak na tamte czasy, możliwościach graficznych i nowatorskim gameplay.

Jeszcze większym sukcesem okazał się sam silnik gry. Z wykorzystaniem różnych wersji Unreal Engine stworzono, miedzy innymi, obie części „Deus Ex”, serie „Harry Potter” i „Tom Clancy’s”, gry „Brother in Arms”, „Star Wars Republic Commando”. Najnowszy, Unreal Engine 3, posłużył do wyprodukowania takich tytułów jak „Medal of Honor: Airborne”, „BioShock” czy „Gears of War”.

Sam „Unreal”, niezwykle dobrze przyjęty przez graczy, był przez nich krytykowany tylko za więcej niż słaby tryb multiplayer. Epic Games postawiło zrekompensować fanom ten brak i rok po premierze pierwszej części ukazał się „Unreal Tournament”, który zapoczątkował cały cykl sieciowych strzelanin pod tym tytułem.

Czytaj całość »

9.01.2008
środa

Nanotechnologia

9 stycznia 2008, środa,

TAKIE MINI, ŻE AŻ NANO

Pomysły do niedawna zgoła fantastyczne, dzięki nanotechnologii stają się rzeczywistością. Nie zauważamy tego jednak, bo wszystko dzieje się na poziomie organizacji materii niedostrzegalnym dla ludzkiego oka.

Sztuka często wyprzedza życie. W 1966 r. Hollywood zaprezentował swoją wizję nowego wspaniałego świata nanomedycyny w filmie „Fantastyczna podróż”. Fabuła jest prosta: dzięki tajemniczym, niezbyt precyzyjnie wyjaśnionym eksperymentom zespołowi lekarzy udaje się tak skurczyć, że odpowiednio niedużą i stosownie wyposażoną łodzią podwodną mogą dostać się do krwiobiegu pacjenta ze skrzepem w mózgu, usunąć powstały zator i powrócić w kropli łzy do rzeczywistego świata.

Choć ten naiwny pomysł usprawiedliwiony był jedynie dydaktycznym charakterem filmu, który miał pokazać, jak funkcjonuje ludzki organizm, był on pod pewnymi względami proroczy.

Czytaj całość »

8.01.2008
wtorek

Sezon rynkowych nowości

8 stycznia 2008, wtorek,

KartaCZY TO SIĘ PRZYJMIE?

Co roku na rynek trafiają setki nowych produktów i usług. Niektóre zmieniają nasze życie, na stałe wpisując się w codzienność. Czy takie zmiany czekają nas w najbliższym czasie? Wybraliśmy pięć dziedzin, w których wydają się najbardziej prawdopodobne.

Gdyby koncernami zarządzali inżynierowie i wdrażali swoje wynalazki, nie zważając na koszty, w krótkim czasie nasze życie zmieniłoby się nie do poznania. Ale właściciele firm są tyleż skąpi, co ostrożni. Nie wyłożą miliardów na wynalazek, który – choć użyteczny – nie da się przełożyć na zysk.

Mimo że mówimy o rewolucji technologicznej, wiele wdrożeń ciągnie się więc latami, a nowe urządzenia obarczone są wadami „wieku dziecięcego” i w codziennym użyciu sprawiają użytkownikom mnóstwo problemów. Producenci sprzętu powoli ustalają wspólne standardy (np. w świecie komputerów czy telekomunikacji). Dlatego trudno mówić o jednym rewolucyjnym urządzeniu czy usłudze, a prościej o trendach, za którymi podążają producenci i klienci.

Jaki pod tym względem będzie 2008 r.?

Czytaj całość »

7.01.2008
poniedziałek

Pociąg na poduszce

7 stycznia 2008, poniedziałek,

MaglevPOCIĄG NA PODUSZCE

Central Japan Railway Co. ogłosiły pod koniec grudnia, że do 2025 r. uruchomią najszybszy na świecie pociąg typu Maglev (poruszający się na poduszce magnetycznej).

Nowy pojazd ma kosztować 44,7 mld dol. i kursować początkowo na trasie Tokio-Nagoya, a potem także do Osaki, ze średnią prędkością ok. 500 km/godz.

Czytaj całość »

4.01.2008
piątek

Prognozy na jutro i pojutrze

4 stycznia 2008, piątek,

RobotGLOBALNE PRZYSPIESZENIE

Wchodzimy w epokę, kiedy nawet najbardziej ekstremalne scenariusze rozwoju świata stają się możliwe. Wielu nie potrafimy sobie jeszcze wyobrazić, bo brakuje słów do ich opisu.

Technologia, demografia i klimat – oto główne czynniki, które będą w najbliższych dekadach decydować o możliwości globalnej wspólnoty – mówi Ray Hammond, brytyjski futurolog podczas prezentacji raportu „The World in 2030”. Hammond przygotował to opracowanie na zamówienie organizacji przemysłowej Plastics Europe, co już samo w sobie jest zapowiedzią czekających nas zmian. Wielki biznes widzi bowiem coraz wyraźniej, że odwoływanie się tylko do niewidzialnej ręki rynku nie rozwiąże czekających świat problemów.
Czytaj całość »

3.01.2008
czwartek

Geny na rauszu

3 stycznia 2008, czwartek,

AlkoholGENY NA RAUSZU

Alkohol działa na rozmaite geny, które wpływają na nasze zdrowie i aktywność komórek mózgu – twierdzą uczeni z Cornell University’s Medical School w Nowym Jorku na łamach ostatniego wydania „Journal of Neuroscience”.

Wpływa na przykład na gen Gabra4, który reguluje pracę receptorów GABA – ważnej substancji odpowiedzialnej za przenoszenie impulsów nerwowych.

Zdaniem badaczy odkrycie to może wyjaśnić bliżej naturę chorób, u podłoża których leży alkoholizm oraz tzw. płodowy zespół alkoholowy (FAZ) występujący u noworodków, których matki piły podczas ciąży.
Czytaj całość »

2.01.2008
środa

Rozmowa z Frankiem Wilczkiem, fizykiem, o tym, czy Wszechświat gra jak z nut

2 stycznia 2008, środa,

NIC, CZYLI COŚ

Rozmowa z prof. Frankiem Wilczkiem, fizykiem uhonoro­wanym Noblem, o tym, czy Wszechświat gra jak z nut.

Karol Jałochowski: – W obliczu tak onieśmielającego rozmówcy dziennikarzom zdarza się doświadczyć gwałtownego, znanego ze szkolnych koszmarów uczucia, że nie odrobiło się lekcji, a dzwonek tuż tuż. Próżnia doskonała. Nasuwa się wówczas pytanie o to, czy coś piszczy w pustce?

Frank Wilczek: – Ano właśnie! Pusta przestrzeń wcale nie jest pusta. Wiele się w niej dzieje. Badania nad nią to wielki rozdział nauki XX w.

Po pierwsze, próżnię wypełniają fluktuacje kwantowe [chwilowe, lecz zachodzące nieustannie zmiany ilości energii w pewnym punkcie przestrzeni; być może cały Wszechświat powstał z niczego właśnie jako fluktuacja kwantowa – przyp. red.]. Cząstki nieustannie rodzą się, by po chwili umrzeć. Nazywamy je cząstkami wirtualnymi. Są ich roje. Pojawiają się w naszych równaniach, a że wpływają na zachowanie obiektów, które potrafimy dostrzec, więc nie mamy wątpliwości co do ich istnienia. W fizyce używamy ich na co dzień. Gdybyśmy je odtrącili, otrzymywalibyśmy błędne rozwiązania.

Czytaj całość »

27.12.2007
czwartek

Gry: podsumowanie 2007 roku

27 grudnia 2007, czwartek,

1. „Xbox 360, PlayStation 3” – powoli dociera do nas podział obowiązujący na świecie: komputery PC służą do pracowania, a konsole do grania. Tym bardziej że ich producenci, Microsoft i Sony, wreszcie przypomnieli sobie o istnieniu pięknego kraju nad Wisłą – spadają ceny konsol, pojawiają się gry i usługi w polskich wersjach językowych.

2. „Activision Blizzard” – z połączenia kilku firm powstał największy na świecie wydawca gier komputerowych. To pierwsza od lat realna siła, która jest w stanie zagrozić dominacji korporacji Electronics Arts (twórców m.in. serii Sims i FIFA).

3. „Party games” – szał prosto z Japonii – wspólne śpiewanie karaoke, gimnastyka, granie na gitarach. Gry zbierające całe rodziny przed telewizorem, czyli konsola najlepszym przyjacielem każdej imprezy.

Czytaj całość »

css.php