Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą

28.01.2008
poniedziałek

Bardzo czarna dziura

28 stycznia 2008, poniedziałek,

NASAPOŻERACZE GWIAZD

Amerykańscy uczeni donieśli o wykryciu dziwnego obiektu – gwiazdy i czarnej dziury, której masa jest 24-33 razy większa od Słońca. To absolutny rekord – na takie dziury jeszcze w kosmosie nie natrafiono.

Gdyby jakimś sposobem ścisnąć Ziemię do kulki o promieniu około 9 mm, stałaby się czarną dziurą. Podobny los spotkałby Słońce, gdyby jego promień skurczył się do 3 km. Teoretycznie każde ciało niebieskie może zamienić się w czarną dziurę, która tak silnie zakrzywia czasoprzestrzeń, że nie może się z niej wyrwać żaden sygnał, nawet światło. Dlatego czarna dziura rzeczywiście jest całkowicie czarna.

Czytaj całość »

25.01.2008
piątek

Sztuczne życie

25 stycznia 2008, piątek,

fot_WikiDOKTOR EWA

Stworzenie sztucznego życia to już tylko kwestia czasu. Tym większego znaczenia nabiera pytanie – po co?

Kiedy pod koniec czerwca 2007 r. w internetowym wydaniu tygodnika „Science” pojawiła się publikacja grupy badaczy z J. Craig Venter Institute o udanym przeszczepie kompletnego genomu bakterii do komórki innego szczepu, już nazajutrz na pierwszej stronie „New York Times” zaanonsował to osiągnięcie jako kolejny krok ku stworzeniu syntetycznego żywego organizmu.

W sierpniu agencja Associated Press ogłosiła opinię Jacka Szostaka z Harvard Medical School, że stworzenie sztucznej błony komórkowej nie jest już wielkim problemem, a jej synteza w laboratorium jest może kwestią sześciu miesięcy. Depesza ta nosiła tytuł „Sztuczne życie możliwe za 3 do 10 lat”.

Czytaj całość »

24.01.2008
czwartek

Cyfrowy portfel

24 stycznia 2008, czwartek,

iWalletCYFROWY PORTFEL

Ekrany LCD zaczynają pojawiać się w coraz to nowych miejscach. Za sprawą iWallet – cyfrowego wyświetlacza o przekątnej 1,4 cala – znalazły się także w… skórzanych portfelach.

Umieszczony w nich ekran może wyświetlać na zmianę (co 2, 5 lub 10 sek.) zdjęcia zapisane w pamięci o pojemności 16 MB. Portfele wyposażone są także w głośniki, dzięki czemu każdej fotografii da się przypisać wiadomość głosową (trwającą do 140 sek.). Komunikacja portfela z komputerem odbywa się za pomocą łącza USB.

Czytaj całość »

23.01.2008
środa

Technika nas gnębi

23 stycznia 2008, środa,

TVTECHNOTERROR, CZYLI STRASZNE SKUTKI POSIADANIA TELEWIZORA

Spędziłeś tygodnie na studiowaniu instrukcji obsługi nowego telefonu, rozgryzaniu zaawansowanych funkcji telewizora czy programowaniu odtwarzacza DVD? Wciąż tajemnicza wydaje się większość przycisków? Takich niezorientowanych są miliony. Ktoś to musi wreszcie zauważyć.

Huston, mamy problem – usłyszeli eksperci w centrum kontroli lotów NASA w chwili, gdy lądownik misji Apollo 11 zbliżał się do powierzchni Księżyca. Cały świat w napięciu czekał na moment, gdy pierwszy człowiek postawi stopę na srebrnym globie, a tymczasem komputer pokładowy właśnie się zawiesił, wyświetlając lakoniczną informację: „Kod błędu 1202”.

Astronauci nie wiedzieli, co robić. W Huston tylko jeden człowiek domyślał się, co kryje się pod tą tajemniczą informacją, a jego rada była nadzwyczaj prosta: wyłączyć i włączyć. Powinno pomóc. Pomogło, ale na chwilę, więc Huston poradziło, by urządzenie wyłączyć i już nie włączać. Lądownik osiadł bezpiecznie na Księżycu, sterowany przez człowieka, a nie komputer.

Od tamtej chwili minęło prawie 40 lat, a doświadczenie amerykańskich astronautów stało się udziałem milionów ludzi na całym świecie. Choć nie lądujemy na Księżycu, w decydującym momencie nasze komputery, telefony komórkowe, odtwarzacze mp3 lubią się zawieszać, doprowadzając nas do furii.

Czytaj całość »

22.01.2008
wtorek

Empire Earth III – recenzja gry

22 stycznia 2008, wtorek,

okladkaSABOTAŻ INTELIGENCJI

„Empire Earth III” – strzał w stopę, albo i gorzej.

Od dłuższego czasu w branży gier video można dostrzec pewną zadziwiającą tendencję – choć staż graczy wzrasta i zwiększa się ich doświadczenie, producenci starają się za wszelką cenę ułatwić im życie, wydając coraz łatwiejsze programy.

Niejeden świetny tytuł wykończono takim myśleniem. Teraz przyszła pora na serię „Empire Earth”. W przypadku Mad Doc Software nie jest to nawet strzał w stopę, lecz raczej strzał prosto w głowę z broni dużego kalibru.

A zaczęło się tak pięknie. Pierwsza część „Empire Earth”, wydana w 2001 roku, choć dyskontująca sukces „Cywilizacji” Sida Meiera i podobna do niej w ogólnych założeniach, zdobyła wielkie uznanie fanów RTS-ów i otrzymała, całkowicie zasłużenie, tytuł „Gry roku 2001”. Cóż, trzeciej części cyklu raczej się to nie przydarzy…

Czytaj całość »

21.01.2008
poniedziałek

W kosmos po kasę

21 stycznia 2008, poniedziałek,

SatelitaW KOSMOS PO KASĘ

Wygląda jak trochę większa kostka Rubika, ma skomplikowaną aparaturę badawczą i przeprowadzi doświadczenia na orbicie okołoziemskiej. To polski satelita PW-Sat. Czy otworzy nam drogę do podboju kosmosu?

Satelita budowany jest przez członków Studenckiego Koła Astronautycznego i Studenckiego Koła Inżynierii Kosmicznej Politechniki Warszawskiej. Studenci chcą wykazać wpływ promieniowania słonecznego i szczątkowego oporu atmosfery na zmianę trajektorii lotu satelity. Liczą, że jeśli eksperyment się powiedzie, to opracują nowy sposób sprowadzania z orbity satelitów, które po zużyciu stanowią tzw. kosmiczne śmieci zagrażające innym satelitom lub stacji kosmicznej (http://www.pw-sat.pl/).

Czytaj całość »

18.01.2008
piątek

Najbardziej oczekiwane gry 2008 roku

18 stycznia 2008, piątek,

Artwork z gry StarCraft IIW CO BĘDZIEMY GRAĆ?

Świąteczno-noworoczne szaleństwo w świecie gier video już za nami i przez chwilę możemy cieszyć się spokojem na rynku. Ale, rzecz jasna, nie potrwa to długo.

Już wkrótce wypoczęci deweloperzy zaatakują nas ze zdwojoną mocą całą armią nowych tytułów. Które z nich wybrać, na które czekać z niecierpliwością?

Oto subiektywny ranking najbardziej oczekiwanych gier 2008 roku.

Czytaj całość »

17.01.2008
czwartek

Sygnał spod lawiny

17 stycznia 2008, czwartek,

SYGNAŁ SPOD LAWINY 

Polskie góry nie są największe w Europie, ale zagrożenie lawinowe jest takie same jak w Alpach czy Pirenejach. Masy śniegu, pędzące nawet 150 km/godz., nie dają wielu szans.

Najgłośniejszy i bez wątpienia najpoważniejszy w ostatnich latach wypadek w polskich Tatrach odnotowano w styczniu 2003 r., kiedy to pod lawiną zginęło 8 uczestników szkolnej wycieczki. Jego przyczyną, według ustaleń sądu, było zignorowanie komunikatów pogodowych i lawinowych oraz złe przygotowanie do wyprawy nauczyciela i jego uczniów.

Przyczyną większości wypadków lawinowych jest nieznajomość zjawisk występujących w górach oraz ignorowanie ostrzeżeń i komunikatów służb ratowniczych. TOPR definiuje pięć stopni zagrożenia lawinowego, o których codziennie rano informuje na swojej stronie internetowej – warto więc przed wyjściem w góry sprawdzić sytuację. Jeżeli dostęp do Internetu nie jest możliwy, należy zasięgnąć języka w schronisku lub obserwować znaki ustawiane przez odpowiednie służby na początkach szlaków turystycznych.

Czytaj całość »

16.01.2008
środa

FPS tylko dla odważnych

16 stycznia 2008, środa,

KamizelkaPOCZUJ BÓL PRAWDZIWEJ SYMULACJI

Gracze są wciąż niezadowoleni z poziomu realizmu w grach, mimo że dzięki coraz większej mocy obliczeniowej nowoczesnych komputerów PC i możliwościom najnowszych kart graficznych gry video oferują przeżycia jakie dziesięć czy piętnaście lat temu trudno było sobie nawet wyobrazić. Gracze chcą jednak nowych wrażeń.

Dlatego firma TM Games wprowadziła niedawno na rynek podłączaną do portu USB kamizelkę wyposażoną w osiem komór pneumatycznych napełnianych przez kompresor. Komory te za pomocą generowanych przez siebie wstrząsów symulują trafienia, jakie otrzymuje gracz (!) w programach FPS (first person shooter).

Kamizelka, do wyboru czarna lub w maskujące łaty, dzięki dołączonemu oprogramowaniu, współpracuje z takimi tytułami jak „Crysis„, „Half – Life 2”, „Medal of Honor Airborne„, „Quake Wars” i „F.E.A.R.”.

Czytaj całość »

css.php