„Sniper: Ghost Warrior” to chyba najbardziej oczekiwana polska gra tego roku, i z pewnością najbardziej oczekiwany tytuł w historii City Interactive. „Snajper” jest dla warszawskiego studia projektem zarazem prestiżowym i przełomowym – jego ewentualny sukces może przyczynić się do awansu do znacznie wyższej, deweloperskiej ligi.
Dzięki życzliwości City Interactive wydelegowany przez Technopolis niżej podpisany redaktor jeszcze przed dzisiejszą (25 czerwca) premierą miał okazję zapoznać się z pełną wersją gry, dzięki czemu możemy zaprezentować sporą porcję wrażeń z rozgrywki.
„Sniper: Ghost Warrior” jest połączeniem programu FPS z dużą dawką taktycznego skradania i dodatkiem nieortodoksyjnej symulacji snajperskiej. Ta nieortodoksyjność dotyczy przede wszystkim dystansu, na którym rozgrywa się walka. Twórcy, mający wybór pomiędzy realizmem (czyli strzałami oddawanymi z odległości nawet 1 tys. metrów), a dynamiką, postawili, i chyba słusznie, na tę drugą.
Ponad 90 procent czasu gry to skradanie się i wyszukiwanie miejsca, z którego najłatwiej będzie nam oddać skuteczny strzał. Do dyspozycji dano nam dwa rodzaje broni palnej – 12-strzałowy pistolet z tłumikiem, którego używamy w walce na krótkie odległości, oraz jeden z czterech dostępnych karabinów wyborowych (można zamienić na coś bardziej szybkostrzelnego, ale uwierzcie mi – nie warto). Chociaż, jak poucza wszystkowiedząca Wikipedia, zasięg każdego z nich przekracza 800 metrów, największy dystans, na jaki oddamy strzał w grze nie przekroczy około 250 wirtualnych metrów.
Wbrew pozorom i doświadczeniom z wielu innych gier, obsługa karabinu wyborowego w „Sniper: Ghost Warrior” nie jest, przynajmniej na początku, taka łatwa. Już na średnim poziomie trudności musimy uwzględniać takie czynniki jak: siła i kierunek wiatru, opadanie pocisku, puls strzelca i ruch celu. Po nabyciu pewnej wprawy, celny strzał z trudnej pozycji, oddany z dużej odległości daje naprawdę sporą satysfakcję, tym bardziej, że precyzyjny headshot jest nagradzany efektownym bullet-time.
Przekradanie się nocą pomiędzy wrogimi patrolami jest emocjonujące, ale jeszcze więcej wrażeń dostarcza nam, niestety, pewna dziwna właściwość przeciwników – otóż z tej samej odległości, z której nasz zamaskowany protagonista oddaje śmiertelny strzał ze swojego zawodowego karabinu, potrafią oni nie tylko go dostrzec – i nie pomagają żadne krzaki – ale i nawet trafić z jakiejś chińskiej czy koreańskiej wersji AKS 74. Głównym podejrzanym jest tu, doskonały skądinąd, silnik Chrome – w CoJ również zdarzali się tacy nieprzeciętnie celni strzelcy… Z galerii najczęstszych i najbardziej irytujących błędów wymienić trzeba niewidzialne ściany, przenikające się obiekty i światła latarek – sierot po zabitych nocą wrogach.
Zdecydowanie trudniej niż w trybie snajpera walczy się z bliska, tym bardziej, że w gęstej dżungli wrogów niełatwo dostrzec, i często spotkanie z nimi jest niemiłym zaskoczeniem. Trzeba tu porzucić nawyki nabyte w setkach shooterów i szybko nauczyć się korzystania z pistoletu lub noża, bo karabin, którego luneta przesłania całe pole widzenia, nie nadaje się do toczenia pojedynków czy walki w pomieszczeniach. Dla spragnionych nieco intensywniejszej akcji twórcy przygotowali też poziomy o zdecydowanie FPS-owej proweniencji, w których sterując żołnierzem drużyny szturmowej mamy okazję odreagować skradankowy stres i postrzelać sobie z automatu. Ta chwilowa zmiana dramaturgii może i wyszłaby programowi na dobre, gdyby nie zbyt wyraźne podobieństwo (misja na platformie wiertniczej) do ostatniej odsłony CoD.
Grafikę w „Sniper: Ghost Warrior” porównywano, nieco na wyrost, z „Crysisem”. Trochę w tym przesady, ale nowa gra City Interactive wygląda zaskakująco dobrze – szczególnie tworzące wrażenie przestrzeni plany ogólne, przejrzysta woda, w której dostrzeżecie nieśmiałego krokodyla (chciałem sprawdzić, czy też jest „aktywny”, ale uciekł), zmienne warunki atmosferyczne, świetnie wykonana gęsta roślinność, starannie opracowani przeciwnicy i uzbrojenie. Czy „Sniper” jest ładniejszy od zrealizowanego również na Chrome CoJ (nie da się uciec od tego porównania), trudno stwierdzić – to jednak zupełnie inne stylistyki, ale z pewnością nie wygląda gorzej. Należą się też ukłony za optymalizację – mimo mnóstwa szczegółów program chodzi płynnie i, co też ważne, ładuje się błyskawicznie. Czyli można.
Najbardziej podoba mi się w tej grze odwołanie, chyba celowe, do korzeni gatunku – drogocenne apteczki zamiast powszechnego dziś „autouzdrawiania”, quicksave zamiast autozapisu, dobrze wyważony poziom trudności obsługi karabinu oraz będąca wyzwaniem skradankowa mechanika rozdziałów snajperskich (nad fabułą, która raczej nie zachwyci narratologów, będziemy się pastwić w bardziej szczegółowej recenzji). Bez wątpienia „Sniper: Ghost Warrior” wyróżnia się na tle innych, podobnych do siebie strzelanek – tematyką, mechaniką i przywiązaniem do tradycji magicznego quicksave’a. Teraz należy sobie tylko życzyć jak najszybszego wydania patcha, naprawiającego najbardziej dokuczliwe błędy. „Sniper” jest krokiem we właściwym kierunku. Z pewnością warto zagrać.
Jan M. Długosz
26 czerwca o godz. 15:08 51528
szkoda tylko, ze nie wspomniales o bugach (przeciwnicy widza cie z daleka mimo, zsiedziesz w krzakach a nie widza przez sporo szpare w innych krzakach nawet jesli sa kolo ciebie), stanowczo za duzo jest niewidzialnych scian (ta na latarni to juz przeginka)
gra wyglada ladnie, ale wymaga sporego patcha a najlepiej kompletnej przebudowy
26 czerwca o godz. 17:36 51535
@drox
Skoro już przeszliśmy na ty – przeczytaj najpierw tekst, który komentujesz.
JMD
26 czerwca o godz. 19:06 51538
Sztuczna, nudna, recenzja. Zmień Pan fuchę.
26 czerwca o godz. 21:49 51541
szkoda, ze nie ma trailera
27 czerwca o godz. 6:18 51547
@byk
Słuszna uwaga. Już jest.
JMD
28 czerwca o godz. 9:37 51563
Piszesz Pan, iż jakoby Sniper GW to „chyba najbardziej oczekiwana polska gra”. Dobrze, że poddał Pan w wątpliwość te stwierdzenie partykułą „chyba” – bo na ten przykład ja przedstaw sobie Pan czekam najbardziej na „Two Worldls 2” (nie tylko jako grę z Polski ale w ogóle). A o recenzowanym (a raczej pobieżnym rzuceniem garści uwag – co rzeczjasna rozumiem) tutaj Snajperze słyszę, czy też czytam od niedawna. Może dlatego, że jak widzę znaczek City Interactiv to przejawiam brak zainteresowania, z uwagi na taśmowo i od jednej sztancy kodowane przez nich fps-y czyli wyroby gropodobne. Jak zauważyłem, sypnęli nieco waluty i owym kodem chcą zdjąć odium z firmy co to tylko chałturzy. Chałtura jest co prawda dochodowa ale uwiera „gęba” nieprofesionałów i wyrobników. Choć takie gry to nie moja bajka – jednak życzę CI prawdziwych sukcesów. Po jakimś czasie zobaczymy jak zareaguje na grę „zagranica” – choćby na metacritic.com
28 czerwca o godz. 11:34 51567
@Dickhead (bardzo sluszna ksywa_
Sztuczna, nudna, komentarza. Zmień Pan fuchę.
28 czerwca o godz. 13:42 51568
Mam ta grę i zgadzam się z autorem artykułu, chociaż przydałaby się dłuższa recka z opisem trybów.
#jesiotr: a która gra nie ma bugów ? w pełnej wersji niektóre bugi zostały poprawione – update był.
#drox: przeciwnicy Cię widzą ? dziwne :> po to mają oczy…gdyby było odwrotnie napisałbyś, że sztuczna inteligencja botów jest słaba.
29 czerwca o godz. 9:58 51585
@jesiotr
Czyli rozumiem, że wybacza mi Pan ten tryb przypuszczajacy? Ja akurat najbardziej czekam na paczkę Oddboxu, ale „w kwestii gustu nie ma dyskusji”, jak mawiali starożytni faszyści 😉 Na naszym rynku jednak gra z City wzbudziła spore zainteresowanie. Co do budżetowych produkcji – z ogólną oceną się zgadzam, ale przyjety model biznesowy pozwolił firmie nauczyć się produkcji gier tańszym nieco kosztem niż w przypadku innych deweloperów, rzucających się na grupę AAA, przeważnie z marnym skutkiem. A Sniper jest naprawdę fajnym tytułem – nie doskonałym, ale fajnym i wciągającym.
JMD
29 czerwca o godz. 9:59 51586
@Simplex
Ukłony 😉
29 czerwca o godz. 9:59 51587
@Zezul
Będzie recenzja za dni kilka.
JMD
1 lipca o godz. 12:38 51623
ktos tu Wspomnial o Metacriticu. Jeszcze w dniu premiery SGW na tym serwisie w ogole nie istniał. Dzis sprawdzilem i jest – sa dwie recenzje, jedna austriacka, druga niemiecka, na podstawie angielskich streszczen widac, ze chwala grafike, ale ganią niedoróbki:
http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/sniperghostwarrior
Polskie recenzje patriotycznie hurraoptymistyczne 😉
http://www.cdaction.pl/news-13260/recenzja-wwwcdactionpl—sniper-ghost-warrior-x360.html
5 lipca o godz. 9:50 51710
WITAM! Chciałbym żebyście mi pomogli. Otóż, gdy wchodze do menu gry to mam język angielski. Gdy wejde już w gre to tak samo…Gdzie mogę ustawić na polski język, lub polskie napisy?
5 lipca o godz. 21:02 51722
siemka wiecie ja naprawić błąd ,,FATAL ERROR Cannot initalize renderer”
6 lipca o godz. 13:11 51739
jak dla mnie kraj jest świetna i ekscytująca oby więcej takich gier.
6 lipca o godz. 13:35 51740
gra straszna lipa , spodziewałem się czegoś dobre . Zawód na całej lini , ta gra nie powinna się nazywać ” Sniper ” -_- . Jak graliście to wiecie o czym mowa .
7 lipca o godz. 9:09 51755
drox (nie sądze żeby bugiem była inteligencja przeciwników CI wbudowało im za duży poziom inteligenjcji (w co wątpie) dlatego teraz mają WH ^^ xDD
8 lipca o godz. 13:28 51788
mam nadzieje ze recenzja na technopolis nie powieli fatalnego błędu wiekszosci polskich recenzji, czyli dodania 20% do oceny „na zachete” bo to polska gra. Srednia na metacriticu to 46%, a srednia polskic recenzji to ok. 70%.
22 lipca o godz. 8:16 52074
zenada szkoda wydanych pieniedzy na ta gre !! grafika slaba podruba cal of duty mw2 w dodatku slaba misje tak zenujace ze szkoda gadac inteligencja wrogow gorzej niz zle jednym slowem krytyka plusow sie nie dopatrzylem w tej grze
22 lipca o godz. 8:19 52075
ps ;d jedyny pozytow jaki zrobili autorzy gry to to ze poszli na latwizne nie przemeczali sie …. jedyne co cieszy to screeny ;d przynajmniej pixeli nie widac 😀
26 lipca o godz. 11:39 52223
Najgorsza gra w jaką grałem zał mi autorów ze zrobili takie g. zero realistyki same błedy gry siedzisz gdzies w krzakach strzlach do ludzi a naboje wogole nietrafiaja a oni cie jakos widza z 400m i strzelaja ze zwyklych sturmowek i dotego celnie nawet dodam ze gosciu stooi dociebie plecami i jakos strzela i trafia albo przez sciane sypia i trafiaja tto juz jest przesada w to sie nieda grac
26 lipca o godz. 16:44 52231
Ej mój komputer ma 2.41GHz,Procesor 3800+, windows XP, 1GB? RAM, Karte Graficzną 512MB Pójdzie mi ta gra
26 lipca o godz. 17:02 52234
wymagania są tu:
http://technopolis.polityka.pl/2010/sniper-ghost-warrior-recenzja-gry
14 sierpnia o godz. 12:22 52794
„Snajper” – „największy dystans, na jaki oddamy strzał w grze nie przekroczy około 250 wirtualnych metrów”. I na tym powinna się recenzja skończyć. Nie rozumiem, skąd zdziwienie skutecznym ogniem z AKS 74 na takich dystansach? A tak na marginesie: nic mi nie wiadomo o koreańskiej wersji AKS 74. No ale autor chyba wie lepiej…
29 sierpnia o godz. 11:51 53342
Panie Janku fajna gra tylko na początku miałem mały problem z jej ustawieniem chodzi o grafikę dużo gram w Call of duty wszystkie wersje mam pytanko kiedy patche będą a i jak się w to gra online bo mnie nie chce połączyć
12 września o godz. 22:12 53593
żeby była wyczekiwana to chyba najpierw, ktoś powinien o niej wiedzieć? nie wiem jak sama gra (to jeszcze mam zamiar sprawdzić na dniach, jak tylko skończę mafie 2), ale promocja to chyba mogła by być na większą skale zrobiona. jeśli ma dotrzeć do szerszego grona.
6 października o godz. 14:29 54055
Głupia konsolówka. Szkoda potencjału, bo wygląda ładnie.
8 listopada o godz. 19:59 55760
Yep… potwierdzam gra niskiej doskonałości… 🙂
nie powiem morze rodem z Crysisa, ale nic więcej, ciężko sie chodzi po kamieniach, pochyłościach, niekiedy trzeba wskoczyć na schody…:D
Niska możliwość wejścia w interakcje z otoczeniem, słabe efekty specjalne – sztuczne, słabe audio- nie mozna prawidłowo zlokalizować skad dochodzi odgłos, jednowątkowa… bardzo słabo, a gra to męka, a nie radocha 😀
8 stycznia o godz. 14:58 58993
siemka wiecie ja naprawić błąd ,,FATAL ERROR Cannot initalize renderer? GG 5379426
11 lutego o godz. 13:54 61134
A ja tą grę muszę pochwalić, bardzo lubie fps i szukalem wlasnie czegos takiego, nieco innego od standardowych gdzie z karabinem maszynowym w jednej misji wybija sie setki żołnierzy. Początek gry jest przeciętny ale z każda minutą gra sie rozkręca i misje są coraz ciekawsze. W grze występuja niewielkie błędy ale i tak przyjemność z podziwiania pięknych widoków, skradania się i zabijania ze snajperki jest naprawdę duża. A marudy cóż, zawsze sie znajdą.
Odpowiedź na argumenty burzy:
1 niekiedy trzeba wskoczyć na schody – moze ze 2 razy w calej grze mi sie zdarzylo, czy taka męka?
2 slabe efekty specjalne – wedlug mnie sa w porzadku a fajerwerkow nie ma bo to nie nowy rok 😉
slabe audio – mam glosniki 2+1 i u mnie bylo ok, nie wiem jak na 5+1
To tyle ode mnie, pozdrawiam
19 lutego o godz. 17:13 61500
Właśnie w to gram… nie popieram ludzi którzy to zachwalają.. nic szczególnego (może dlatego że wolę crysis’a albo COD MW2?).
Bugów jest więcej niż dialogów (Powaga!)
A wchodzenie po drabinie wywołało u mnie atak nieopanowanego śmiechu (wchodzenie bez trzymanki i w dodatku merdająć nóżkami jakbym szedł do przodu) 😀
moja ocena 3,5/10 😉
24 marca o godz. 19:18 63114
Wiecie co, powstrzymajcie się z takimi tekstami jak ,,nie popieram ludzi którzy to zachwalają”. To że nie umiesz grać w takie gry które wymagają skupienia i myślenia, nie znaczy że masz już ją krytykować. Idz sobie lepiej ponap… w crysisa gdzie tylko idziesz i trzymasz lewy przycisk myszy to będzie dla ciebie najlepsze.
Jak dla mnie Sniper to gra zaj… 10/10
24 marca o godz. 19:20 63115
a i recenzja jest spoko 😉
9 maja o godz. 10:39 63255
Właśnie mam 3misję i musze powiedzieć ze spotowanie jest schrzanione totalnie,skradam się kolo kolesia który jest do mnie bokiem i w dodatku jakieś 30-40m nie widzi mnie,jednak jak już jestem za jego plecami w wiekszej odległości nagle mnie dostrzega nie wiadomo jakim cudem,co tego durne dostrzeganie mojej postaci.Jestem w krzakach eliminuje wroga 1z2 ,stoją niedaleko siebie bokiem i jeden nie zauwaza ze kolega dostal,ale jak rozmawiaja miedzy soba dostrzegaja moja postac w krzakach gdzie mam na sobie kamuflaz.Lipne.Grafika na chromie powoduje ze gra plynnie chodzi na slabszych kompach nawet,jednak na te czasy grafika zbyt cienka.
26 maja o godz. 0:42 63314
Grafika słaba niby efekt zwolnionego tempa kiedy oddasz dobry strzał a kiedy juz pocisk trafia w przeciwnika to on tylko upada nic śladu po pocisku. kiedy wróg stoi pomiędzy drzewami – choć między nimi spora odległość – to itak strzelającc we wroga znajdującego sie pomiedzy nimi trafiasz w drzewa. Byle jaka mała przeszkoda stanowi wielki problem – głupi niski płotek jest nie do obejścia, skacząc z niskiej wysokośći postać ginie. i słuszna uwaga poprzedników wrogowie niewidzą cię z maru wirtualnych metrów, a z daleka walą do ciebie odrazu nieważne jak jesteś dobrze schowany nawet przez ściany. niektóre tak głupie rozwiązania że az pisać sie niechce. Idąc z drużyną itak wszyscy walą tlyko do ciebie.
26 maja o godz. 0:48 63315
Misje w stylu : zabij, ups z jakiś powodów sie nie udało zabij potem,
lub daj znać radiem kiedy będziesz na miejscu nagle ups gubisz radio i misja znajdź radio.
29 sierpnia o godz. 21:07 63623
Cześć.
Ściągnęłam sobie grę, bo widziałam jak mój chłopak grał w nią na xboxie i bardzo mi się spodobała. Jest jeden problem – jak zmieniam ustawienia grafiki na najniższe to pokazuje mi się komunikat, że grę należy wyłączyć i włączyć ponownie dla zapamiętania nowych ustawień. Jednak jak tak zrobię to wcale nie zapamiętuje nowych ustawień, a na normalnych ustawieniach gra mi zamula… HELP!
6 września o godz. 12:56 63665
nie ma co porownywac z cod ,gra jest w miare,proste menu i da sie pograc choc gra raczej ma poziom z 2007 roku lecz sam bym pewnie kodu na tetrisa nie napisal….szkoda ze nie mozna jezdzic napotkanymi pojazdami i te bugi,przeciwnicy maja rentgena o oczach 😀 dla mnie 6/10
13 stycznia o godz. 23:49 64231
Gra jest ciężka i nierealistyczna najgorsze jak wspomnieli poprzednicy jest to że wieśniaczki z meksykańskiej wioski ściągają cię z niesamowitą skutecznością jakby byli po szkoleniu SAS. Gra zamiast mnie wciągnąć odrzuciła. 2/10 ;( oby mniej takich porażek
24 czerwca o godz. 19:29 64844
GRA jest moim zdaniem niedorobiona do potęgi. Co to za snajper którego widać wszędzie. Ja niewidzie przeciwników a oni mnie napieprzają przez krzaki ze 150m. GRAFIKA na 10 / 10. ROZGRYWKA NUDNA, PRZECIWNICY CIE WIDZĄ na 10/ 0