Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą

25.06.2010
piątek

„Sniper: Ghost Warrior” – pierwsze wrażenia

25 czerwca 2010, piątek,

„Sniper: Ghost Warrior” to chyba najbardziej oczekiwana polska gra tego roku, i z pewnością najbardziej oczekiwany tytuł w historii City Interactive. „Snajper” jest dla warszawskiego studia projektem zarazem prestiżowym i przełomowym – jego ewentualny sukces może przyczynić się do awansu do znacznie wyższej, deweloperskiej ligi.

Dzięki życzliwości City Interactive wydelegowany przez Technopolis niżej podpisany redaktor jeszcze przed dzisiejszą (25 czerwca) premierą miał okazję zapoznać się z pełną wersją gry, dzięki czemu możemy zaprezentować sporą porcję wrażeń z rozgrywki.

Screen z gry Sniper: Ghost Warrior

„Sniper: Ghost Warrior” jest połączeniem programu FPS z dużą dawką taktycznego skradania i dodatkiem nieortodoksyjnej symulacji snajperskiej. Ta nieortodoksyjność dotyczy przede wszystkim dystansu, na którym rozgrywa się walka. Twórcy, mający wybór pomiędzy realizmem (czyli strzałami oddawanymi z odległości nawet 1 tys. metrów), a dynamiką, postawili, i chyba słusznie, na tę drugą.

 

Ponad 90 procent czasu gry to skradanie się i wyszukiwanie miejsca, z którego najłatwiej będzie nam oddać skuteczny strzał. Do dyspozycji dano nam dwa rodzaje broni palnej – 12-strzałowy pistolet z tłumikiem, którego używamy w walce na krótkie odległości, oraz jeden z czterech dostępnych karabinów wyborowych (można zamienić na coś bardziej szybkostrzelnego, ale uwierzcie mi – nie warto). Chociaż, jak poucza wszystkowiedząca Wikipedia, zasięg każdego z nich przekracza 800 metrów, największy dystans, na jaki oddamy strzał w grze nie przekroczy około 250 wirtualnych metrów.

Screen z gry Sniper: Ghost Warrior

Wbrew pozorom i doświadczeniom z wielu innych gier, obsługa karabinu wyborowego w „Sniper: Ghost Warrior” nie jest, przynajmniej na początku, taka łatwa. Już na średnim poziomie trudności musimy uwzględniać takie czynniki jak: siła i kierunek wiatru, opadanie pocisku, puls strzelca i ruch celu. Po nabyciu pewnej wprawy, celny strzał z trudnej pozycji, oddany z dużej odległości daje naprawdę sporą satysfakcję, tym bardziej, że precyzyjny headshot jest nagradzany efektownym bullet-time.

Screen z gry Sniper: Ghost Warrior

Przekradanie się nocą pomiędzy wrogimi patrolami jest emocjonujące, ale jeszcze więcej wrażeń dostarcza nam, niestety, pewna dziwna właściwość przeciwników – otóż z tej samej odległości, z której nasz zamaskowany protagonista oddaje śmiertelny strzał ze swojego zawodowego karabinu, potrafią oni nie tylko go dostrzec – i nie pomagają żadne krzaki – ale i nawet trafić z jakiejś chińskiej czy koreańskiej wersji AKS 74. Głównym podejrzanym jest tu, doskonały skądinąd, silnik Chrome – w CoJ również zdarzali się tacy nieprzeciętnie celni strzelcy… Z galerii najczęstszych i najbardziej irytujących błędów wymienić trzeba niewidzialne ściany, przenikające się obiekty i światła latarek – sierot po zabitych nocą wrogach.

Screen z gry Sniper: Ghost Warrior
  
Zdecydowanie trudniej niż w trybie snajpera walczy się z bliska, tym bardziej, że w gęstej dżungli wrogów niełatwo dostrzec, i często spotkanie z nimi jest niemiłym zaskoczeniem. Trzeba tu porzucić nawyki nabyte w setkach shooterów i szybko nauczyć się korzystania z pistoletu lub noża, bo karabin, którego luneta przesłania całe pole widzenia, nie nadaje się do toczenia pojedynków czy walki w pomieszczeniach. Dla spragnionych nieco intensywniejszej akcji twórcy przygotowali też poziomy o zdecydowanie FPS-owej proweniencji, w których sterując żołnierzem drużyny szturmowej mamy okazję odreagować skradankowy stres i postrzelać sobie z automatu. Ta chwilowa zmiana dramaturgii może i wyszłaby programowi na dobre, gdyby nie zbyt wyraźne podobieństwo (misja na platformie wiertniczej) do ostatniej odsłony CoD.

Screen z gry Sniper: Ghost Warrior

Grafikę w „Sniper: Ghost Warrior” porównywano, nieco na wyrost, z „Crysisem”. Trochę w tym przesady, ale nowa gra City Interactive wygląda zaskakująco dobrze – szczególnie tworzące wrażenie przestrzeni plany ogólne, przejrzysta woda, w której dostrzeżecie nieśmiałego krokodyla (chciałem sprawdzić, czy też jest „aktywny”, ale uciekł), zmienne warunki atmosferyczne, świetnie wykonana gęsta roślinność, starannie opracowani przeciwnicy i uzbrojenie. Czy „Sniper” jest ładniejszy od zrealizowanego również na Chrome CoJ (nie da się uciec od tego porównania), trudno stwierdzić – to jednak zupełnie inne stylistyki, ale z pewnością nie wygląda gorzej. Należą się też ukłony za optymalizację – mimo mnóstwa szczegółów program chodzi płynnie i, co też ważne, ładuje się błyskawicznie. Czyli można. 

Screen z gry Sniper: Ghost Warrior

Najbardziej podoba mi się w tej grze odwołanie, chyba celowe, do korzeni gatunku – drogocenne apteczki zamiast powszechnego dziś „autouzdrawiania”, quicksave zamiast autozapisu, dobrze wyważony poziom trudności obsługi karabinu oraz będąca wyzwaniem skradankowa mechanika rozdziałów snajperskich (nad fabułą, która raczej nie zachwyci narratologów, będziemy się pastwić w bardziej szczegółowej recenzji). Bez wątpienia „Sniper: Ghost Warrior” wyróżnia się na tle innych, podobnych do siebie strzelanek – tematyką, mechaniką i przywiązaniem do tradycji magicznego quicksave’a. Teraz należy sobie tylko życzyć jak najszybszego wydania patcha, naprawiającego najbardziej dokuczliwe błędy. „Sniper” jest krokiem we właściwym kierunku. Z pewnością warto zagrać.

Jan M. Długosz

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 40

Dodaj komentarz »
  1. szkoda tylko, ze nie wspomniales o bugach (przeciwnicy widza cie z daleka mimo, zsiedziesz w krzakach a nie widza przez sporo szpare w innych krzakach nawet jesli sa kolo ciebie), stanowczo za duzo jest niewidzialnych scian (ta na latarni to juz przeginka)

    gra wyglada ladnie, ale wymaga sporego patcha a najlepiej kompletnej przebudowy

  2. @drox
    Skoro już przeszliśmy na ty – przeczytaj najpierw tekst, który komentujesz.
    JMD

  3. Sztuczna, nudna, recenzja. Zmień Pan fuchę.

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. szkoda, ze nie ma trailera

  6. @byk
    Słuszna uwaga. Już jest.
    JMD

  7. Piszesz Pan, iż jakoby Sniper GW to „chyba najbardziej oczekiwana polska gra”. Dobrze, że poddał Pan w wątpliwość te stwierdzenie partykułą „chyba” – bo na ten przykład ja przedstaw sobie Pan czekam najbardziej na „Two Worldls 2” (nie tylko jako grę z Polski ale w ogóle). A o recenzowanym (a raczej pobieżnym rzuceniem garści uwag – co rzeczjasna rozumiem) tutaj Snajperze słyszę, czy też czytam od niedawna. Może dlatego, że jak widzę znaczek City Interactiv to przejawiam brak zainteresowania, z uwagi na taśmowo i od jednej sztancy kodowane przez nich fps-y czyli wyroby gropodobne. Jak zauważyłem, sypnęli nieco waluty i owym kodem chcą zdjąć odium z firmy co to tylko chałturzy. Chałtura jest co prawda dochodowa ale uwiera „gęba” nieprofesionałów i wyrobników. Choć takie gry to nie moja bajka – jednak życzę CI prawdziwych sukcesów. Po jakimś czasie zobaczymy jak zareaguje na grę „zagranica” – choćby na metacritic.com

  8. @Dickhead (bardzo sluszna ksywa_
    Sztuczna, nudna, komentarza. Zmień Pan fuchę.

  9. Mam ta grę i zgadzam się z autorem artykułu, chociaż przydałaby się dłuższa recka z opisem trybów.
    #jesiotr: a która gra nie ma bugów ? w pełnej wersji niektóre bugi zostały poprawione – update był.
    #drox: przeciwnicy Cię widzą ? dziwne :> po to mają oczy…gdyby było odwrotnie napisałbyś, że sztuczna inteligencja botów jest słaba.

  10. @jesiotr
    Czyli rozumiem, że wybacza mi Pan ten tryb przypuszczajacy? Ja akurat najbardziej czekam na paczkę Oddboxu, ale „w kwestii gustu nie ma dyskusji”, jak mawiali starożytni faszyści 😉 Na naszym rynku jednak gra z City wzbudziła spore zainteresowanie. Co do budżetowych produkcji – z ogólną oceną się zgadzam, ale przyjety model biznesowy pozwolił firmie nauczyć się produkcji gier tańszym nieco kosztem niż w przypadku innych deweloperów, rzucających się na grupę AAA, przeważnie z marnym skutkiem. A Sniper jest naprawdę fajnym tytułem – nie doskonałym, ale fajnym i wciągającym.
    JMD

  11. @Simplex
    Ukłony 😉

  12. @Zezul
    Będzie recenzja za dni kilka.
    JMD

  13. ktos tu Wspomnial o Metacriticu. Jeszcze w dniu premiery SGW na tym serwisie w ogole nie istniał. Dzis sprawdzilem i jest – sa dwie recenzje, jedna austriacka, druga niemiecka, na podstawie angielskich streszczen widac, ze chwala grafike, ale ganią niedoróbki:
    http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/sniperghostwarrior

    Polskie recenzje patriotycznie hurraoptymistyczne 😉
    http://www.cdaction.pl/news-13260/recenzja-wwwcdactionpl—sniper-ghost-warrior-x360.html

  14. WITAM! Chciałbym żebyście mi pomogli. Otóż, gdy wchodze do menu gry to mam język angielski. Gdy wejde już w gre to tak samo…Gdzie mogę ustawić na polski język, lub polskie napisy?

  15. siemka wiecie ja naprawić błąd ,,FATAL ERROR Cannot initalize renderer”

  16. jak dla mnie kraj jest świetna i ekscytująca oby więcej takich gier.

  17. gra straszna lipa , spodziewałem się czegoś dobre . Zawód na całej lini , ta gra nie powinna się nazywać ” Sniper ” -_- . Jak graliście to wiecie o czym mowa .

  18. drox (nie sądze żeby bugiem była inteligencja przeciwników CI wbudowało im za duży poziom inteligenjcji (w co wątpie) dlatego teraz mają WH ^^ xDD

  19. mam nadzieje ze recenzja na technopolis nie powieli fatalnego błędu wiekszosci polskich recenzji, czyli dodania 20% do oceny „na zachete” bo to polska gra. Srednia na metacriticu to 46%, a srednia polskic recenzji to ok. 70%.

  20. zenada szkoda wydanych pieniedzy na ta gre !! grafika slaba podruba cal of duty mw2 w dodatku slaba misje tak zenujace ze szkoda gadac inteligencja wrogow gorzej niz zle jednym slowem krytyka plusow sie nie dopatrzylem w tej grze

  21. ps ;d jedyny pozytow jaki zrobili autorzy gry to to ze poszli na latwizne nie przemeczali sie …. jedyne co cieszy to screeny ;d przynajmniej pixeli nie widac 😀

  22. Najgorsza gra w jaką grałem zał mi autorów ze zrobili takie g. zero realistyki same błedy gry siedzisz gdzies w krzakach strzlach do ludzi a naboje wogole nietrafiaja a oni cie jakos widza z 400m i strzelaja ze zwyklych sturmowek i dotego celnie nawet dodam ze gosciu stooi dociebie plecami i jakos strzela i trafia albo przez sciane sypia i trafiaja tto juz jest przesada w to sie nieda grac

  23. Ej mój komputer ma 2.41GHz,Procesor 3800+, windows XP, 1GB? RAM, Karte Graficzną 512MB Pójdzie mi ta gra

  24. „Snajper” – „największy dystans, na jaki oddamy strzał w grze nie przekroczy około 250 wirtualnych metrów”. I na tym powinna się recenzja skończyć. Nie rozumiem, skąd zdziwienie skutecznym ogniem z AKS 74 na takich dystansach? A tak na marginesie: nic mi nie wiadomo o koreańskiej wersji AKS 74. No ale autor chyba wie lepiej…

  25. Panie Janku fajna gra tylko na początku miałem mały problem z jej ustawieniem chodzi o grafikę dużo gram w Call of duty wszystkie wersje mam pytanko kiedy patche będą a i jak się w to gra online bo mnie nie chce połączyć

  26. żeby była wyczekiwana to chyba najpierw, ktoś powinien o niej wiedzieć? nie wiem jak sama gra (to jeszcze mam zamiar sprawdzić na dniach, jak tylko skończę mafie 2), ale promocja to chyba mogła by być na większą skale zrobiona. jeśli ma dotrzeć do szerszego grona.

  27. Głupia konsolówka. Szkoda potencjału, bo wygląda ładnie.

  28. Yep… potwierdzam gra niskiej doskonałości… 🙂
    nie powiem morze rodem z Crysisa, ale nic więcej, ciężko sie chodzi po kamieniach, pochyłościach, niekiedy trzeba wskoczyć na schody…:D
    Niska możliwość wejścia w interakcje z otoczeniem, słabe efekty specjalne – sztuczne, słabe audio- nie mozna prawidłowo zlokalizować skad dochodzi odgłos, jednowątkowa… bardzo słabo, a gra to męka, a nie radocha 😀

  29. siemka wiecie ja naprawić błąd ,,FATAL ERROR Cannot initalize renderer? GG 5379426

  30. A ja tą grę muszę pochwalić, bardzo lubie fps i szukalem wlasnie czegos takiego, nieco innego od standardowych gdzie z karabinem maszynowym w jednej misji wybija sie setki żołnierzy. Początek gry jest przeciętny ale z każda minutą gra sie rozkręca i misje są coraz ciekawsze. W grze występuja niewielkie błędy ale i tak przyjemność z podziwiania pięknych widoków, skradania się i zabijania ze snajperki jest naprawdę duża. A marudy cóż, zawsze sie znajdą.
    Odpowiedź na argumenty burzy:
    1 niekiedy trzeba wskoczyć na schody – moze ze 2 razy w calej grze mi sie zdarzylo, czy taka męka?
    2 slabe efekty specjalne – wedlug mnie sa w porzadku a fajerwerkow nie ma bo to nie nowy rok 😉
    slabe audio – mam glosniki 2+1 i u mnie bylo ok, nie wiem jak na 5+1
    To tyle ode mnie, pozdrawiam

  31. Właśnie w to gram… nie popieram ludzi którzy to zachwalają.. nic szczególnego (może dlatego że wolę crysis’a albo COD MW2?).

    Bugów jest więcej niż dialogów (Powaga!)

    A wchodzenie po drabinie wywołało u mnie atak nieopanowanego śmiechu (wchodzenie bez trzymanki i w dodatku merdająć nóżkami jakbym szedł do przodu) 😀

    moja ocena 3,5/10 😉

  32. Wiecie co, powstrzymajcie się z takimi tekstami jak ,,nie popieram ludzi którzy to zachwalają”. To że nie umiesz grać w takie gry które wymagają skupienia i myślenia, nie znaczy że masz już ją krytykować. Idz sobie lepiej ponap… w crysisa gdzie tylko idziesz i trzymasz lewy przycisk myszy to będzie dla ciebie najlepsze.
    Jak dla mnie Sniper to gra zaj… 10/10

  33. a i recenzja jest spoko 😉

  34. Właśnie mam 3misję i musze powiedzieć ze spotowanie jest schrzanione totalnie,skradam się kolo kolesia który jest do mnie bokiem i w dodatku jakieś 30-40m nie widzi mnie,jednak jak już jestem za jego plecami w wiekszej odległości nagle mnie dostrzega nie wiadomo jakim cudem,co tego durne dostrzeganie mojej postaci.Jestem w krzakach eliminuje wroga 1z2 ,stoją niedaleko siebie bokiem i jeden nie zauwaza ze kolega dostal,ale jak rozmawiaja miedzy soba dostrzegaja moja postac w krzakach gdzie mam na sobie kamuflaz.Lipne.Grafika na chromie powoduje ze gra plynnie chodzi na slabszych kompach nawet,jednak na te czasy grafika zbyt cienka.

  35. Grafika słaba niby efekt zwolnionego tempa kiedy oddasz dobry strzał a kiedy juz pocisk trafia w przeciwnika to on tylko upada nic śladu po pocisku. kiedy wróg stoi pomiędzy drzewami – choć między nimi spora odległość – to itak strzelającc we wroga znajdującego sie pomiedzy nimi trafiasz w drzewa. Byle jaka mała przeszkoda stanowi wielki problem – głupi niski płotek jest nie do obejścia, skacząc z niskiej wysokośći postać ginie. i słuszna uwaga poprzedników wrogowie niewidzą cię z maru wirtualnych metrów, a z daleka walą do ciebie odrazu nieważne jak jesteś dobrze schowany nawet przez ściany. niektóre tak głupie rozwiązania że az pisać sie niechce. Idąc z drużyną itak wszyscy walą tlyko do ciebie.

  36. Misje w stylu : zabij, ups z jakiś powodów sie nie udało zabij potem,
    lub daj znać radiem kiedy będziesz na miejscu nagle ups gubisz radio i misja znajdź radio.

  37. Cześć.
    Ściągnęłam sobie grę, bo widziałam jak mój chłopak grał w nią na xboxie i bardzo mi się spodobała. Jest jeden problem – jak zmieniam ustawienia grafiki na najniższe to pokazuje mi się komunikat, że grę należy wyłączyć i włączyć ponownie dla zapamiętania nowych ustawień. Jednak jak tak zrobię to wcale nie zapamiętuje nowych ustawień, a na normalnych ustawieniach gra mi zamula… HELP!

  38. nie ma co porownywac z cod ,gra jest w miare,proste menu i da sie pograc choc gra raczej ma poziom z 2007 roku lecz sam bym pewnie kodu na tetrisa nie napisal….szkoda ze nie mozna jezdzic napotkanymi pojazdami i te bugi,przeciwnicy maja rentgena o oczach 😀 dla mnie 6/10

  39. Gra jest ciężka i nierealistyczna najgorsze jak wspomnieli poprzednicy jest to że wieśniaczki z meksykańskiej wioski ściągają cię z niesamowitą skutecznością jakby byli po szkoleniu SAS. Gra zamiast mnie wciągnąć odrzuciła. 2/10 ;( oby mniej takich porażek

  40. GRA jest moim zdaniem niedorobiona do potęgi. Co to za snajper którego widać wszędzie. Ja niewidzie przeciwników a oni mnie napieprzają przez krzaki ze 150m. GRAFIKA na 10 / 10. ROZGRYWKA NUDNA, PRZECIWNICY CIE WIDZĄ na 10/ 0

css.php