Przygotowanie osobistej listy najbardziej oczekiwanych gier niezależny 2010 roku jest zadaniem trudnym, przede wszystkich z dwóch względów. Po pierwsze, każe pytać, czym gra niezależna jest. Definicji jest wiele, a ja z czystej wygody postanowiłem zdać się wyłącznie na intuicje i przeczucia, wychodząc z założenia, że zawsze można znaleźć pozycję jeszcze bardziej niezależną. Od wydawcy, pieniędzy, widzów czy zdrowego rozsądku.
Po drugie, gry niezależne w większości powstają po godzinach, w ramach hobby, bez wyznaczonych terminów, a co za tym idzie, bez całego cyklu promocyjnego. O świetnej grze może być cicho niemalże aż do dnia jej premiery, a ta, o której jest głośno dzisiaj, równie dobrze może ukazać się za pół roku, jak i za dwa lata.
Tak też proszę nie traktować poniższej listy jako ostatecznej wyroczni czy przewodnika po świecie niezależnych gier. Jest to raczej skromny zestaw osobistych rekomendacji po tytułach, na które moim zdaniem warto zwrócić uwagę.
Czy walające się po mieszkaniu plastikowe kontrolery od „Guitar Hero” utrudniają życie? Zbierają niepotrzebnie kurz? „Fret Nice” może sprawić, że znowu znajdą się w centrum zainteresowania. To rodząca się w bólach gra platformowa, która wykorzystuje gitarowy kontroler do sterowania głównym bohaterem. Kilka lat temu miałem okazję grać w pecetowy prototyp i mogę zapewnić – to działa! Gitarowe kontrolery obecne są na rynku od 2005 roku, i mimo że gry z serii „Guitar Hero” i „Rock Band” sprzedały się w milionach egzemplarzy, to nikt nie podjął się próby twórczego zagospodarowania plastikowych instrumentów. „Fret Nice” może to zmienić i dać początek nowemu gatunkowi: „platformówce muzycznej”.
Premiera gry: wkrótce
Platformy: Xbox 360, PlayStation 3
„Snapshot”
Motyw robienia zdjęć jest wykorzystywanych w grach od dawna. „Snapshot” to platformówka, w której gracz będzie musiał robić zdjęcia, aby rozwiązać różnego rodzaju zagadki. Obiekt uchwycony na fotografii może zostać przeniesiony i wklejony w innym miejscu. Już zaprezentowany kilka miesięcy temu prototyp rozpalał wyobraźnię, więc można mieć nadzieję, że końcowy produkt jeszcze bardziej rozwinie zmyślną mechanikę.
Premiera gry: wkrótce
Plaformy: PC
„Flotilla”
„Flotilla’ to rozgrywana w symultanicznych turach strategia, w której do dyspozycji gracza oddano tytułową flotyllę kosmicznych statków. Gra kojarzy się ze znakomitą serią „Homeworld”, ale najpewniej będzie czymś znacznie skromniejszym. Zawierająca różnego rodzaju typy pancerzy, rozkazów, uzbrojenia czy samych statków, może dostarczyć pożywnej rozrywki wszystkim domorosłym strategom, którzy nie muszą toczyć jednej bitwy przez długie godziny.
Premiera gry: wkrótce
Platformy: PC, Xbox 360
„Closure”
Flashowa wersja „Closure” swoim nastrojem i mechaniką przebojem podbiła przeglądarki na całym świecie. Nowa, budowana od podstaw wersja, ma być większa, ciekawsza i oczywiście lepsza. „Closure” to kolejny dowód na to, jak wiele można osiągnąć w wydawałoby się tak ogranym gatunku jak platformówki.
Premiera : kiedy będzie skończona
Platformy: PC
„Trauma”
„Trauma” to jedyny w zestawieniu tytuł, który można by w miarę łatwo zakwalifikować do przygodówek. Trudno powiedzieć o niej więcej niż to, że zapowiada się interesująco – głównie za sprawą ciekawie projektowanych plansz, wyglądających jak futurystyczny album ze zdjęciami, który autor przegląda i poznaje historie ułożona ze znajdujących się obok siebie fotografii. Jej autorem jest urodzony w Polsce Krystian Majewski.
Premiera gry: wkrótce
Platformy: PC
Flashowy „Meat Boy” nie znał litości. Gra wymagała morderczego refleksu i zręczności małpy. Szybko spotkała się z życzliwym przyjęciem graczy, które zaowocowało rozpoczęciem prac nad konsolową wersją. Znając miłość autorów do klasyki gatunku, można oczekiwać masy nawiązań do innych platformowych pozycji i tony wciągającej, a zarazem frustrującej, rozrywki.
Premiera gry: wkrótce
Platformy: Wii
„FEZ”
„FEZ” to kolejna w zestawieniu gra platformowa , ale chyba najbardziej zakręcona. Dosłownie. Na pierwszy rzut oka rozgrywka polega na tym samym co zwykle – przeskakiwaniu z platformy na platformę. Komplikacja pojawia się wraz z wprowadzeniem możliwości skręcania na znajdujący się w głębi plan. A potem następny. I następny. Oglądając znajdujące się w sieci zwiastuny naprawdę ciężko zorientować się, co dzieje się na ekranie. I na tym polega cała zabawa.
Premiera gry: wkrótce
Platfromy: Xbox 360
Konrad Hildebrand
11 lutego o godz. 20:10 47663
świetny artykuł. od tej chwili czekam z niecierpliwością na każdy z tytułów 🙂