Za 30 lat o grze Aleksieja Pażytnowa mało kto może jednak pamiętać. Wszystko przez Minecrafta, który w zaledwie parę lat stał się trzecią najpopularniejszą grą na świecie.
Tetrisa zna każdy, właściwie każdy też w niego grał. Na przestrzeni lat zmieniają się bowiem urządzenia, na których da się go uruchomić, zasady pozostają jednak takie same – coraz szybciej spadające klocki należy układać tak, aby tworzyły spójną całość, „czyściły się” i robiły miejsce kolejnym elementom. Stworzona w 1984 roku w Moskwie przy użyciu komputera Electronika 60 gra szturmem wkradła się do serc graczy, podbijając zarówno Europę Zachodnią, Stany Zjednoczone, jak i Japonię, gdzie napędzała sprzedaż GameBoya. Tetris to też arcyciekawa historia będąca kwintesencją pionierskich czasów branży gier, a także nieciekawa sytuacja jej twórcy, Aleksieja Pażytnowa, który przez lata nie czerpał ze stworzenia Tetrisa żadnych korzyści majątkowych.
Dziś sytuacja jest już jednak uregulowana, Tetris ma 30 lat i szacuje się, że na świecie sprzedał się w 143 milionach egzemplarzy. Stworzona w Moskwie gra stała się symbolem elektronicznej rozgrywki, a także symbolem Rosji, co ostatnio widać było na przykład na paraolimpiadzie w Soczi.
Tym, czym dla dzisiejszych pełnoletnich graczy był Tetris, dla dzieci i młodzieży, jest dziś Minecraft. Kamień milowy gier wideo, z którego, podobnie jak z Tetrisa, całymi garściami czerpie konkurencja. Najpopularniejszy wciąż pozostaje jednak oryginał – rozpikselowany i zupełnie nierealistyczny, ale za to z niemal nieograniczonym światem i wirtualną przestrzenią na kreatywność. Szwedzka gra stała się symbolem nowego podejścia do branży, a także niezwykle silną marką. Minecraft, podobnie jak Tetris, przenoszony jest na wszystkie możliwe platformy. Zagrać w niego można na komputerach, konsolach PS3 i Xbox 360, a także telefonach komórkowych i tabletach. W sierpniu zagości natomiast na PS Vicie i next-genach Sony i Microsoftu.
Jedna z pierwszych wersji Tetrisa z 1984 roku
Gra sprzedała się już w 54 milionach egzemplarzy. Wynik imponujący, a mowa o tytule, który w finalnej wersji pojawił się dopiero pod koniec 2011 roku (choć grać można było już od 2009 roku). Dynamika jego sprzedaży o dziwo nie spada – wciąż sprzedaje się wyśmienicie, co zawdzięcza licznym aktualizacjom i konwersjom na kolejne platformy.
Minecraft przegrywa (póki co) rywalizację z opus magnum Pażytnowa, niewykluczone jednak, że za kilkanaście lat na pytanie o najpopularniejszą i najbardziej przełomową grę wideo, pierwszym tytułem, jaki przyjdzie nam na myśl, będzie Minecraft i nazwisko Markusa Perssona, znanego społeczności jako Notch.
Minecraft to trzecia najpopularniejsza gra na świecie. Tetris jest pierwszy, a co zajmuje drugie miejsce na podium? Wii Sports. Tytuł Nintendo nie jest jednak przełomowy – dodawany był po prostu do niemal każdej konsoli Wii, które sprzedało się w ponad 100 milionach egzemplarzy.
Paweł Olszewski
2 lipca o godz. 21:59 1150228
Grałem w Tetrisa na SM-4, merowskim odpowiedniku PDP-11, DEC-a. Chodził wspaniale na „rudawych” monitorach ELZABU-u. No tak, to było pod koniec lat osiemdziesiątych ub. wieku. Nie-do-wia-ry !.
4 lipca o godz. 14:12 1152750
Nie nazwał bym Wii Sports tytułem nie przełomowym. Tytuł ten stanowi kwintesencje, jakby nie patrzeć przełomowej, konsoli Nintendo. Warto zaznaczyć, że rozwinięcie tytułu, czyli Wii sports resort, jest 6 najlepiej sprzedającą się grą w historii. A Sports resort już nie był do konsoli dodawany ; )