Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą Technopolis - O grach z kulturą

17.05.2007
czwartek

Coraz więcej Internetu

17 maja 2007, czwartek,

InternetPOŁĄCZONYCH PRZYBYWA

Jeśli już dziesięciolatkowie rozmawiają w tramwaju o wyższości jednych usług szerokopasmowego dostępu do sieci nad drugimi, to nie trzeba naukowych badań, by przekonać się, że jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju Internetu w Polsce.

Raport z cyklu „Broadband Barometer” stworzony przez ogólnoświatową organizację badawczą IDC we współpracy z firmą Cisco pozwala jednak spojrzeć na to zjawisko z naukowego punktu widzenia.

W Polsce pod koniec zeszłego roku było około 3,2 mln Internautów z szerokopasmowym dostępem do Sieci. W porównaniu z czerwcem 2006 roku przybyło ich 20%. Wśród najpopularniejszych technologii dostępu zdecydowanie dominują (57%) rozwiązania typu DSL, z Neostradą na czele. Szybko przybywa jednak użytkowników dostępu oferowanego przez telewizje kablowe (na koniec 2006 roku ich udział w rynku wynosił już 28%). Trzej najwięksi dostawcy usług – TP, UPC i Multimedia – razem posiadają 64% udziałów w rynku.

Zdecydowaną większość użytkowników Internetu szerokopasmowego stanowią klienci indywidualni (87%), firmy to zaledwie 12%. Najgorzej jest jednak w przypadku oświaty – tylko 40% szkół może się pochwalić szybkim połączeniem do globalnej sieci.

W Polsce ciągle przeważają łącza o przepustowości około 512 Kbps (jest ich 40%). Dynamicznie rośnie jednak liczba klientów korzystających z łącz o prędkości przynajmniej 1 Mbps. Wynika to przede wszystkim z atrakcyjnych ofert promocyjnych TP SA i rosnącej konkurencji pozostałych wielkich operatorów takich jak Netia czy Dialog, którzy od niedawna mogą świadczyć swoje usługi także wykorzystując do tego infrastrukturę Telekomunikacji Polskiej.

Pomimo dynamicznego wzrostu liczby użytkowników szerokopasmowego dostępu do Internetu Polska dalej jest na szarym końcu listy krajów Europy Zachodniej, a nawet Środkowo-Wschodniej. Jedynie 8% Polaków powyżej 15 roku życia ma szybkie łącze internetowe, podczas gdy lider – Wielka Brytania – może pochwalić się wynikiem prawie 3-krotnie wyższym. W znacznie mniejszych od nas Węgrzech jest więcej gospodarstw korzystających z szerokopasmowego dostępu do Internetu, a Czechy są tylko nieznacznie za Polską w tym zestawieniu.

Rozwój szerokopasmowego Internetu w Polsce napędzają nie tylko coraz bardziej konkurencyjne ceny, ale także dodatkowe usługi, takie jak tania telefonia VoIP, telewizja internetowa (TP taką usługę oferuję już od czerwca 2006 roku) i wideokonferencje. Większość wiodących operatorów kablowych w naszym kraju oferuje także usługi Triple-Play (m.in. UPC, Aster i Multimedia) polegające na jednoczesnym dostarczaniu klientowi szerokopasmowego Internetu, telewizji i połączenia telefonii stacjonarnej.

Szybko rozwija się także oferta sieci komórkowych. Z takiego mobilnego dostępu do Internetu w Polsce już dziś korzysta ponad pół miliona klientów i liczba ta bardzo szybko rośnie. Może więc już niedługo szerokopasmowy Internet rzeczywiście trafi pod strzechy…

Krzysztof Wierzbicki

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 1

Dodaj komentarz »
  1. Wszystko bardzo ładnie i pięknie tylko tylko statystyki byłyby o wiele leprze gdyby internet był dostępny w każdym miejscu w Polsce, a tu jeszcze w bardzo wielu miejscowościach internet jest po prostu nieosiągalny drogą kablową, radiową, a zdecydowana większość ludzi nie decyduje sie na internet rozpowszechniany przez sieci komórkowe bo po prostu są za drogie w stosunku do oferowanych parametrów.

css.php