Masz niewiele czasu, by zatrzymać Internautę na swojej stronie. Jakob Nielsen podpowiada, jak tego dokonać.
Dobra strona internetowa musi być przede wszystkim użyteczna i łatwa w obsłudze. Jeśli nie spełnia tych podstawowych kryteriów, choćby była i najładniejsza w Internecie, to i tak nikt na nią nie powróci. A przecież po to tworzymy strony – by Internauci, którzy na nią trafią, czuli się dobrze, nie mieli żadnych problemów z nawigacją i chcieli ją odwiedzić ponownie.
Rady jak to zrobić zawarte są w książce „Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych” Jakoba Nielsena i Hoa Loranger.
Nielsen, obecnie dyrektor firmy badawczej Norman Nielsen Group, określany jest jako guru funkcjonalności w Sieci. Od wielu lat zgłębia tę tematykę i chętnie dzieli się swoją wiedzą za pośrednictwem publikacji książkowych i prasowych, a także poprzez swojego bloga.
Najnowsza książka Nielsena, którą napisał wraz Hoa Loranger, specjalistką od zachowań użytkowników, jest kopalnią wiedzy na temat projektowania stron internetowych, wskazuje, na co zwracać uwagę i pokazuje, jakich błędów należy unikać.
Autorzy postawili sobie dwa zadania: uszeregowanie „pod względem ważności wszechstronną wiedzę o użyteczności” oraz „uaktualnienie zagadnień związanych z użytecznością stron internetowych, wzbogaconych w latach 90. o nowe rozwiązania zdobyte po roku 2000”. Czytamy więc m.in. o 34 najważniejszych problemach z funkcjonalnością (m.in. odnośniki, które nie zmieniają koloru po kliknięciu czy projekty elementów, które wyglądają jak reklamy). Wyeliminowanie ich na stronie internetowej z pewnością przełoży się na zwiększenie jej atrakcyjności. Autorzy pokazują dobre i złe rozwiązania na przykładach (screeny konkretnych stron internetowych), co pozwala szybciej zrozumieć poruszane zagadnienia.
Warto zwrócić uwagę, że wszystkie wnioski zawarte w książce nie są opiniami autorów opartymi na „wydaje nam się”, lecz zostały poprzedzone wieloma badaniami z udziałem użytkowników. „Nasza firma, Norman Nielsen Group, opublikowała niemal 5000 stron raportów opartych na badaniach dotyczących tego, jak tysiące użytkowników na czterech kontynentach pracują ze stronami internetowymi”. Książka zaś „zawiera esencję najbardziej wartościowych informacji powstałych na podstawie wyników badań” – piszą Autorzy. Jeśli ktoś chce pogłębić wiedzę zawartą w książce, może przeczytać raporty opublikowane na stronie www.nngroup.com/reports.
Kto powinien przeczytać tę książkę? Każdy, kto chce, by jego strona była odwiedzana. „Kiedy potencjalny klient odwiedza stronę, jej właściciel ma mniej niż dwie minuty, aby nawiązać z nim komunikację”. Warto więc wiedzieć, jak to zrobić dobrze. Do kupna książki może zniechęcić jedynie cena – 99zł. Ale jeśli ktoś chce zarabiać dzięki swojej stronie internetowej – będzie to dobra inwestycja.
Wojciech Krusiński
Jakob Nielsen, Hoa Loranger, Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych, wyd. Helion, Warszawa 2007, s. 431.