Czy mogę wpływać na opinię publiczną? Czy jestem w stanie sprowokować debatę na ważne społecznie tematy?
Jeżeli masz swojego bloga – jest to całkiem możliwe. Jeżeli dodatkowo nieobojętna jest ci kwestia ochrony środowiska przyłącz się do kampanii Blog Action Day i pomóż promować w Internecie proekologiczne myślenie.
15 października 2007 r. blogerzy na całym świecie napiszą o tym samym poważnym problemie – środowisku naturalnym. To już nie odosobniona krucjata byłego prezydenta USA – Ala Gore’a, który w filmie „Niewygodna prawda” apeluje o zwrócenie uwagi na problem zmian klimatycznych na Ziemi.
To pomysł, który wirusowo może rozprzestrzenić się po wszystkich blogach i serwisach.
Niezależnie od głównego tematu blogów – każdy post w mniejszym lub większym stopniu nawiązać może do problemów ekologicznych. Bo nie chodzi o to, by pisać dokładnie to samo, ale by napisać coś od siebie dla dobra wspólnej sprawy.
Warto dla motywacji przypomnieć zasadę 6 stopni Stanleya Milgrama. Amerykański psycholog społeczny przeprowadził pod koniec lat 60. test koncepcji „małego świata”. Poprosił losowo wybranych mieszkańców amerykańskiego Środkowego Zachodu o pomoc w dostarczeniu listów do przyjaciela, który mieszkał na Wschodnim Wybrzeżu. Listy te miały być przekazywane pomiędzy znajomymi i nie wolno ich było wysłać pocztą. Okazało się, że wystarczy 6 osób, aby przesyłka dotarła do adresata.
„Mały świat” potwierdził się również w Internecie. Peter Dodds i jego koledzy z Uniwersytetu Columbia zwerbowali 61 168 osób, którym dostarczono maila, który docelowo miał dotrzeć do jednej z 18 osób mieszkających w 13 krajach. Nie było mowy o bezpośrednim wysłaniu go do wskazanej osoby, a jedynie do osób, co do których zachodziło prawdopodobieństwo, że znajdują się jak najbliżej celu. Badacze prześledzili 24 163 łańcuszki wiadomości, z czego 384 zakończyły się sukcesem i to średnio po 5-7 przesłaniach dalej. Wygląda więc na to, że wykorzystując bliższe i dalsze społeczności, w których uczestniczymy – jesteśmy w stanie z każdą treścią dotrzeć do każdego.
I pozostaje wierzyć, że utopijna wizja Jamesa McGoverna, „jeśli każdy bloger czytający mojego bloga zamiast go przemilczeć poświęciłby choć 5 minut na rozmowę na temat biedy, można by ten problem wyeliminować„, zawiera w sobie ziarnko prawdy, które wykiełkuje w postaci wartościowej i skutecznej kampanii 15 października.
Jagoda Mytych
Raklama Blog Action Day na YouTube:
Czytaj także:
Świat na sześć osób. Żeby połączyć każdego z nas nie tylko z Lwem Rywinem, ale nawet z Saddamem Husajnem lub George’em Bushem, wystarczy łańcuch sześciu pośredników.
O la bloga! Podobno co sekundę na świecie powstaje nowy blog. Liczba polskich aktualizowanych witryn internetowych, które mają formę pamiętników, czyli blogów, dobiła do dwóch milionów. I wciąż rośnie. Ludzie dziś mniej czytają, ale coraz więcej piszą. Głównie o sobie.