Chyba każdy prowadzący własny serwis internetowy chce, by w końcu przynosił on zyski, nawet symboliczne, które pokryłyby przynajmniej koszt domeny i hostingu. Paweł Grzesiak, wieloletni praktyk w tworzeniu i wdrażaniu serwisów internetowych, podpowiada, co należy zrobić, by to osiągnąć.
W książce „Jak zarabiać w Internecie. Poradnik dla przedsiębiorczych webmasterów” autor wymienia różne sposoby pozyskiwania pieniędzy – począwszy od programów partnerskich, przez mikropłatności i reklamę kontekstową, a na współpracy z sieciami reklamowymi skończywszy. Oprócz wyjaśnienia, na czym polega każdy ze sposobów autor odpowiada też na pytanie „czy to się opłaca?” i wskazuje firmy, które pomogą zrealizować wybrane przez nas rozwiązanie (np. płatności SMS) na stronie www.
Druga część książka dotyczy głównie kwestii technicznych, czyli optymalizacji serwisu pod kątem wyszukiwarek internetowych, poprawienia widoczności naszej strony oraz zachęcenia (poprzez analizę statystyk) Internautów do tego, by wrócili do nas ponownie.
Na trzecią część składają się konkretne przykłady wdrożeń danych rozwiązań na naszej witrynie. Na przykład jeśli ktoś zamiast współpracować z sieciami reklamowymi chce sam zarządzać wyświetlaniem reklam, może tego dokonać za pomocą darmowego oprogramowania phpAdsNew.
Jedyną wadą książka jest znikoma lista zalecanych lektur, a te, które Grzesiak poleca to przeważnie jego własne artykuły. Skoro już autor zdecydował się napisać poradnik, powinien poszerzyć go o kilka dodatkowych stron i rozbudować konkretne działy zamiast odsyłać czytelnika do archiwalnych numerów „Magazynu Internet”.
Nie zmienia to jednak oceny poradnika jako bardzo wartościowego dla autorów witryn, którzy chcieliby zacząć zarabiać na swojej pracy, a nie wiedzą jak to zrobić i gdzie szukać pomocy.
Wojciech Krusiński
Paweł Grzesiak, Jak zarabiać w Internecie. Poradnik dla przedsiębiorczych webmasterów, wyd. Helion, Gliwice 2007, s. 279.